POPLIT - relacja // POPLIT - Kraków // FeNO // 5WSK // Polcon 2004 - relacja //
Qltura komiksu - relacja // Qltura komiksu // Interkomix 04 - relacja //
TSK - relacja // MFK Łódź 2004 // Humor at the Falls - relacja //
MFK Łódź 2003 // Wystawa 10 francuskich twórców komiksów //
Angouleme 2003 - fotoreportaż // Angouleme 2003 - GP dla Loisela //
Angouleme 2003 - program // GDAK 7 // Gaiman w Polsce // MFK Łódź 2002


INTERKOMIX 04, WARSZAWA, 29 MAJA 2004

Koraki dla Zeliga

Aż trzy statuetki Koraka przypadły albumowi ,,Achtung Zelig! Druga wojna" (Kultura Gniewu & Zin Zin Press). Komiks ten zwyciężył w kategoriach: najlepszy album, najlepszy scenarzysta (Krystian Rosenberg-Rosiński) i najlepszy rysownik (Krzysztof Gawronkiewicz). W kategorii najlepszego wydawcy zwyciężył krakowski POST, a honorowego Koraka otrzymał Bogusław Polch (za całokształt dokonań na polu komiksu). Wszystkie te kategorie odnosiły się do komiksów i twórców polskich. W jedynej przeznaczonej dla najlepszego komiksu zagranicznego, który został opublikowany w Polsce, zwyciężyli ,,Strażnicy" (Egmont Polska).

Nagrody Koraka przyznała po raz drugi tzw. nieformalna Polska Akademia Komiksowa. W jej skałd weszli m. in.: Bartek Chaciński - szef działu kultury Przekroju, Paweł Dunin-Wąsowicz - literat i wydawca, Szymon Holcman - publicysta, Alex Kłoś - dziennikarz Gazety Wyborczej, Mikołaj Korzyński - scenarzysta filmowy, Wojciech Orliński - dziennikarz Gazety Wyborczej, Adam Rusek z Biblioteki Narodowej, Grzegorz Sieczkowski - publicysta, Xawery Żuławski - reżyser filmowy.

Ogłoszenie wyników konkursu na najlepsze komiksy i najlepszych autorów wydanych w Polsce w ciągu ostatnich 12 miesięcy było głównym punktem Interkomiksu 04, imprezy, która odbyła się 29 maja w Warszawie. Nagrody wręczono wieczorem w niewielkiej sali kinowej Filmoteki Polskiej położonej tuż obok klubu ,,Regeneracja", gdzie odbywała się cała impreza. Statuetki Koraka zostały wykonane przez Jerzego Ozgę. Sa to oryginalne rysunki przedstawiające syna Tarzana oprawione w grube, przeźroczyste, skręcone śrubami plexi.

Uropczystość odbyła się w zabawnej atmosferze kreowanej przez prowadzących ceremonię (m. in. głównego organizatora imprezy Mateusza Szlachtycza). Zwycięzcy odbierający statuetki zostali poproszeni o naśladowanie okrzyku Koraka.

Na imprezie, która przebiegała w niezobowiązującej, wręcz piknikowej atmosferze, pojawili się zarówno twórcy, jak i miłośnicy komiksów. Ilość gości była jednak nieco mniejsza, niż w ubiegłym roku. Grali oni w ping-ponga, pili piwo, rozmawiali, czytali komiksy, rysowali na rozłożonym na kocach przed ogródkiem klubu sprzęcie. Twórcy dyskutowali ze swymi fanami, rozdawali autografy (Gawronkiewicz, Truściński). Jeden z młodych grafików zaprezentował portfolio z fragmentami komiksów rysowanych w różnych stylach i technikach (od groteski po mangę). Swoje stoiska zainstalowali: Komikslandia, Atropos i Witold Idczak. W południe pojawił się na chwilę Bogusław Polch. Wystawę jego storybordów można było obejrzeć wewnątrz klubu. Tomasz Niewiadomski prezentował zbiór żartobliwych komiksów ,,Ratman - Marsjanie z globalnej wioski", wydany niedawno przez Nowy Świat. Nie doszło natomiast do premiery komiksowego klasyka autorstwa Hugo Pratta ,,Corto Maltese. Ballada o Słonym Morzu", który lada dzień zostanie opublikowany przez krakowski POST.

Z powodu braku chętnych do kupna (ceny od 250 zł) nie doszło do licytacjiaukcja oryginalnych plansz (m. in. Adlera i Niewiadomskiego), której dochód miał zasilić fundusz szpitala dziecięcego w Wałbrzychu.


Z Warszawy WITOLD TKACZYK