Recenzje // Egmont Polska // Targi Nieśmiertelnych:


TARGI NIEŚMIERTELNYCH, scen. i rys. Enki Bilal, tłum. W. Birek, 68 str., kolor, wydaje: Egmont Polska, Warszawa 2002, cena: 18,90 zł.

Pierwszy tom fantastycznej serii Bilala (zwanej Trylogią Nikopola), która powstała na przełomie lat 70/80, wreszcie w całości dotarł do Polski. W roku 1992 pierwszy i jedyny odcinek opublikował niesławnej pamięci magazyn ,,CDN". Katastroficzna wizja świata (tu Paryża) może już tak nas nie zaskakuje i przeraża (po ludobójczych doświadczeniach w b. Jugosławii, żeby wspomnieć tylko o Europie), gdyż później powstały podobne komiksy (np. ,,Wody Morteluny" Gothiasa i Adamova), ale nadal silnie oddziałuje swą ponurą wizją zdegenerowanej ludzkości. Twórca okazał się tu mistrzem tworzenia klimatu, scenografii, postaci, a jego rysunkowo-malarski sposób obrazowania ujawnił swą siłę ekspresji.

Do tego pomysłowy i tchnący groteskową niesamowitością scenariusz od początku wciąga nas w opowiadaną historię. Pomieszanie fantastyki, katastrofizmu i mitologii egipskiej dało oryginalny efekt eklektycznej powieści graficznej, w której autor zawarł wiele ponadczasowych przemyśleń filozoficznych na temat władzy, ludzkiej podłości, psychiki, dążeniu do wiecznej egzystencji. Bilal, jak mało który z twórców Zachodu, ma zakodowany obraz totalitarnych reżimów Europy Wschodniej i potrafi go wiarygodnie przedstawić. Wystarczy spojrzeć tylko na zestawienie wycinków prasowych umieszczonych na kartach albumu. Naprawdę komiks ten swą znakomitą treścią i grafiką prowokuje do poważnej zadumy nad losem ludzkości, która w swej masie nie wyciąga żadnych wniosków z katastrof przeszłości.
Wydanie tego dzieła po polsku utwierdza w przekonaniu, że oto nareszcie trafiają do nas perły światowej literatury komiksowej. (wit)