powrót do aktualności



GŁOŚNO O POWIEŚCI GRAFICZNEJ

29 maja w "Głośnej Samotności" w Poznaniu odbyło się spotkanie poświęcone powieści graficznej. Zorganizowało je pismo PRO ARTE, a udział w dyskusji wzięli: Sebastian Frąckiewicz, dziennikarz publikujący m.in. na łamach "Przekroju", który opisał pojęcie "powieść graficzna" i przytoczył przykłady dzieł odpowiadających temu - fakt, że dość nieostremu - pojęciu, Filip Bąk prowadzący audycję o komiksie "Prosto z kadru" w studenckim radiu "Afera" w Poznaniu oraz Witold Tkaczyk z wydawnictwa Zin Zin Press.

Dyskusja, w której bardzo aktywny udział wzięła zgromadzona publiczność, koncentrowała się wokół funkcjonalności i nieostrości pojęcia ,,powieść graficzna". Z jednej strony termin jest bardzo nieprecyzyjny, na co zwrócił uwagę na wstępie Sebastian Frąckiewicz, z drugiej da się zaklasyfikować według tych nawet nieostrych kryteriów sporą grupę komiksów cechujących się odpowiednią tematyką, jakością scenariusza i opracowania graficznego oraz objętością. Do takich można zaliczyć ,,Kontrakt z Bogiem" Willa Eisnera, ,,Mausa" Arta Spiegelmana, ,,Persepolis" Marianne Satrapi, ,,Blankets" Craiga Thompsona, ,,Alois Nebel" Rudiśa i Jaromira 99, a z krajowych dokonań ,Achtung Zelig" Gawronkiewicza i Rosenberga. Wiele głosów w dyskusji podkreślało komercyjno-marketingowy charakter tego pojęcia. Komiksy skierowane do dorosłego czytelnika i aspirujące do pozycji podobnej literaturze nazwano tak, by zdjąć z nich wyraźne nacechowanie określeniem ,,komiks", kojarzące się w wielu krajach, także w USA i w Polsce, z literaturą infantylną, skierowaną głównie do młodszego czytelnika. Zabieg ten okazał się na tyle skuteczny, iż z czasem nawet zebrane zeszyty z superbohaterami nazywano ,,graphic novel". Co ciekawe podobne określenie nie istnieje na rynku japońskim, czy frankofońskim. Tam kategoryzacja, ze względu na bogatą ofertę tytułów, prowadzona jest w inny sposób, a komiksy (mangi) nie wymagają poddania procesowi nobilitacji w obszar sztuki wysokiej.
Spotkanie zorganizowali: Stowarzyszenie Inicjatywa Kulturalna "Pro Arte" i "Pro Arte Online" (www.proarte.net.pl), a prowadził Przemysław Zawrotny. (wit)